Do’s en don’ts van opvallen

 

Heldere boodschap

Je wilt je boodschap helder overbrengen. Jouw kwaliteit of dienst moet eruit springen. Je wilt in 1 oogopslag duidelijk maken wat je te bieden hebt. Dan kun je de tekst natuurlijk vet zetten, onderstrepen en/of cursiveren. Of kleurtjes gebruiken, ALLES IN HOOFDLETERS ZETTEN. En niet te vergeten: het uitroepteken (liefst een serie achter elkaar)!!!!!!!!!!!!! Heb je nog een vraag??????????

Ben nou eerlijk: dat leest toch niet. 1 accentvorm is genoeg (dus niet onderstrepen en vet). Kleuren zijn voor kleuters en over hoofdletters lees je zomaar heen. 1 uitroep- of vraagteken voldoet. Als je denkt dat je deze middelen nodig hebt, dan is er iets mis met je tekst.

Beperk je

Ook bij opvallen geldt het adagium: in de beperking toont zich de meester. Wil je de lezer echt bedienen, leer dan doseren. En breng de mooie opmaak van je webpagina niet om zeep door te rommelen met grafische leukigheden. Ik zal niet de enige zijn die zich door zogenaamde ‘leukigheden’ laat verjagen van een website.

Hoe dan wel?

• Onderstreep alleen een enkele header, een enkel woord of de links.
• Gebruik vet of cursief maar voor een paar woorden, hooguit een kort zinnetje. En niet in meer dan 15% van je zinnen.
• Dol op hoofdletters? Alleen in headers.
• Las witregels in. Dat kan bijna nooit te veel.
• Zorg voor voldoende contrast tussen achtergrondkleur en de kleur van je tekst.

En: denk goed na over wat je boodschap is en hoe je die krachtig kunt verwoorden. Laat de tekst voor je spreken.

Succes!

Comments are closed.