Nieuw dieet: langer slapen


Slechte slaper? Dan heb je dubbel pech. Behalve geen goede nachtrust, neemt door het slechte slapen het risico op overgewicht toe. Voor de langslapers onder ons is er echter goed nieuws: mensen die meer dan negen uur per nacht slapen (bestaan die?) onderdrukken waarschijnlijk genen die bijdrage aan overgewicht. Dus weg met de oude wijsheid dat je dik wordt van de hele dag slapen.

Meer slapen, minder eten?
Hoe zit het dan met slechte slapers? Amerikaans onderzoek stelde dit voorjaar dat degenen die ongeveer een derde minder slapen dan ze gewoonlijk doen, gemiddeld meer dan 500 calorieën per dag extra innemen. Ja, geen wonder. Wat doen mensen die niet kunnen slapen? Bed uit, koelkast in. Die beker warme melk is nog tot daar aan toe, maar die kaasjes, het restje pasta of dat extra glas wijn zetten wel zoden aan de dijk. Meer eten, daar wordt je dikker van. Nee, dan die langslapers. Pas het bed uitkomen als de ochtend voorbij is – geen ontbijt, kassa! Al naar bed gaan voordat de onbedwingbare neiging toeslaat een extra biertje of zak chips te eten – vroeg slapen, kassa! Voor die logica heb ik geen genen nodig.

Dikke genen
Het lijkt toch wat genuanceerder te liggen. Hoe minder je slaapt, des te meer dragen je genen bij aan je gewicht. Aldus het onderzoek. Dus slechtslapers creëren onbedoeld een omgeving waarin ‘dikke genen’ tot bloei komen. Langslapers echter, houden deze dikke genen er al slapende onder.

We werden al slapende rijk, nu vallen we ook nog slapend af.

 

Leave a Comment