Weg met de ‘betere’ boekhandel


Is er nog toekomst voor de betere boekhandel? Die vraag legde Wilma Kieskamp de lezers van Trouw vorige week voor. Een selectie van de antwoorden staat een paar dagen later in de krant. Een selectie waarbij schuldgevoel over het verdwijnen van de winkels blijkt en lezers suggereren niet meer online te kopen via bol.com maar via de site van Selexyz.

Geen betere boekhandel
Want het draait om de keten Selexyz. En daar wringt het bij mij. Bij de suggestie dat Selexyz de belichaming is van de betere boekhandel. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb een afkeer ontwikkeld van de winkels van Selexyz. Ik kom er alleen nog maar als ik toevallig bij de belendende bibliotheek moet zijn, en passant een hoogstnoodzakelijk boek aan wil schaffen en te lui ben vijfhonderd meter verder te lopen naar een in mijn ogen echte ‘betere’ boekhandel. Inderdaad, bij de keten loopt veel gekwalificeerd personeel rond. Inderdaad, er is een ruime selectie aan boeken. En inderdaad, je kunt er lekker op een stoel zitten en willekeurig genieten van en bladeren door de boeken om je heen.

Te groot om ‘beter’ te zijn
Wat is mijn afkeer dan? Het is te groot. En met de grootte ontstaat de illusie van alomvattendheid. Ik wil geen boekhandel van ettelijke verdiepingen waar ik steeds gedesillusioneerd buitenkom omdat het boek dat ik wil kopen niet aanwezig is. Een gewoon Nederlands, literair boek. Wat moet ik met de boekhandel die met de tijd mee gaat en iedere scheet die de uitgever publiceert met allure uitstalt. Nou ja, bij wijze van spreken. Ben ik ouderwets mij verloren te voelen in de zogenaamde betere boekhandel?

Een boekverkoper met smoel
Wat is er mis met de kleine, betere boekhandel? Met een boekverkoper die inspeelt op zijn publiek en daar zijn aanbod op afstemt. Met een boekverkoper die inbreng heeft in zijn assortiment, een eigen identiteit uitstraalt. Die je als koper niet kan bevallen, maar dan heb je wel een duidelijke keus. Die kleine boekhandel kan zijn klanten eens verrassen en uitleggen waarom je juist dat boek ook eens zou lezen. Verrassen – heeft lezen daar niet alles mee te maken?

Kopers willen niet meer alleen naar de grote supermarkt, maar zoeken het dichter bij huis. Bij de winkel die verkoopt wat om de hoek gemaakt wordt. Kleiner, de menselijke maat, een winkel met een eigen smoel. Dat zou zomaar ook voor boekhandels kunnen gelden.

 

Leave a Comment